Käsittelen nais- ja sukupuolentutkimuksen pro gradu
-tutkielmassani sukupuolen ja seksuaalisuuden keskinäisiä vuorovaikutussuhteita
ei-heteroseksuaalisten transruumiiden eletyissä kokemuksissa. Haastattelin
kuutta syntymässä naiseksi määriteltyä transsukupuolista liittyen heidän
henkilöhistoriaansa ja erityisesti sukupuolen ja seksuaalisuuden kokemuksissa
ja niiden tulkitsemisessa tapahtuneisiin muutoksiin ja kehityksiin. Yleisellä
tasolla totesin, että sukupuoli ja seksuaalisuus liittyvät toisiinsa kiinteästi
moninaisissa ja monimutkaisissa konteksteissa: niitä on joissain tilanteissa
vaikea erottaa toisistaan, ja toisaalta ne tuottavat toisiaan erilaisten
operaatioiden kautta.
Esimerkiksi homo- ja heteroseksuaalisuus, määritellessään
paitsi halun kohteen, myös halun kokijan sukupuolen, ovat paikkoja, joissa
seksuaalisuus ja sukupuoli ovat erottamattomasti kietoutuneet toisiinsa. Kuten
Sara Ahmed toteaa Queer Phenomenology (2006) -teoksessaan,
seksuaalisella suuntautumisella tai orientaatiolla on aina muitakin seurauksia
kuin halumme suuntaaminen tietyin tavoin[1]. Tämän vuoksi erittelen
tutkielmassani seksuaalisen suuntautumisen sen erilaisten vaikutusten mukaan
mennyttä ja/tai tulevaa haluamme ja seksuaalista käyttäytymistämme kuvaavaan
suuntautumiseen, ympäristöstämme itsestäänselvyytenä omaksumaamme normatiiviseen
suuntautumiseen sekä johonkin ryhmään kuulumista tai kuulumattomuutta
ilmaisevaan ja muilla kuin seksuaalisilla tavoilla toimintamahdollisuuksiimme
vaikuttavaan sosiaaliseen ja/tai poliittiseen seksuaaliseen
suuntautumiseen. Usein nämä suuntautumisen eri aspektit ovat yksilötasolla
varsin yhteneviä, mutta toisinaan ne poikkeavat toisistaan erinäisistä syistä.
Yksi haastateltavistani esimerkiksi kertoo olevansa sosiaalisesti homomies
ja että tämä suuntautuminen mahdollistaa hänelle tietynlaisen feminiinisyyden
ilmaisun ulkoasussaan ja esimerkiksi harrastuksissaan. Seksuaalisen halunsa ja
käytöksensä suhteen hän puolestaan ei koe merkittäväksi toisten sukupuolta,
vaan pitää esimerkiksi älykkyyttä ja jonkinlaista queer-olemusta paljon
oleellisempana. Hän ei kuitenkaan myöskään halua määritellä kuvaavaa
suuntautumistaan panseksuaaliksi, ellei ole pakko, sillä hän ei ylipäätään
halua määritellä seksuaalisuuttaan termeillä, jotka perustuvat sukupuoleen.
Eräs tärkeimpiä huomioita analyysissani on, että
henkilöhistoriallisen kehityksen lisäksi sukupuolemme ja seksuaalisuutemme
elää, on liikkeessä, myös nykyajan näkökulmasta – teemme itsemme ja siten
sukupuolemme ja seksuaalisuutemme eri tavoin näkyväksi ja tiedettäväksi
erilaisissa ympäristöissä ja tiloissa. Useimmiten tämä vaihtelu on varmaankin
pientä, emmekä välttämättä ole siitä itsekään tietoisia. Kuitenkin sellaisissa
ruumiissa ja eletyissä kokemuksissa, joissa sukupuoli ja siten siihen perustuva
ja sitä tukeva seksuaalinen suuntautuminen tulevat epäitsestäänselviksi,
tällaiset muutokset ja vaihtelut saattavat tulla sekä itsellemme että
toisillemme selkeämmin havaittaviksi. Lopuksi totean, että sukupuoli ja
seksuaalisuus ovat edelleen, ja tulevat jatkossakin olemaan, monimutkaisia ja
vaikeasti analysoitavia ilmiöitä – huolimatta moninaisista yhteiskunnallisista
myyteistämme, joissa ne pyritään esittämään yksinkertaisina ja helposti
havaittavissa olevia kaavoja noudattavina, pysyvinä ja jyrkkärajaisina.
Tutkimuskohteeni ja siihen liittyvät kysymykset osoittautuivat kuitenkin
graduprosessin aikana niin laajoiksi ja rönsyileviksi, että olen hädin tuskin
onnistunut raapaisemaan sukupuolen ja seksuaalisuuden yhteen kietoutuneiden toiminnallisuuksien
pintaa. Tarvitaankin lisää tutkimusta, lisää vastahegemonisia kertomuksia ja
niiden tulkintoja, kyseenalaistamaan itsestäänselvän cissukupuolen ja
heteroseksuaalisuuden valta-asemaa yhteiskunnassamme.
[1] Ahmed, Sara (2006): Queer Phenomenology. Orientations, Objects, Others. Duke University Press, Durham and London: s. 65-107.
Sade Kondelin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti