maanantai 27. helmikuuta 2017

Olipa kerran keho



Olipa kerran keho.

Diplegia spastica moderata. Cp-vamma. Liikuntarajoite. Noin. Joko kuulostan tarpeeksi helposti lähestyttävältä?

Se tarkoittaa sitä, että en voi kävellä. Tai niin minulle on aina sanottu. "Voi, miten harmi, että et voi kävellä." Ai. Minä kun luulin, että kävelen, kun käytän keppejä tuottaakseni saman liikkeen kuin tekin. Mutta ei kai tätä sitten lasketa.

Kävelen torin poikki. Vanha mies pysäyttää minut. Sanoo, että on hienoa, että olen täällä kaikesta huolimatta, menen vaikka läpi harmaan kiven. Tekisi mieli sanoa, että en ole menossa läpi harmaan kiven, vaan kauppaan. Mutta hänen kiistatta hyvää tahtova hymynsä saattaisi hyytyä. Joten suon hänelle omani, vaikka se väpättää. Jatkan päivääni. Mutta olemisestani minulla on ikävä tunne.

"Voi miten hienoa, että sinäkin olet täällä!"
Sitäkin olen tosiaan kuullut usein. Kaupoissa, tapahtumissa, baareissa.
Missä muualla olisin?
Tämähän on minun jokapäiväinen elämäni. Ei sille ole olemassa vaihtoehtoa.

"Katsokaa, ei voi kävellä niin kuin toiset, mutta on silti urheasti täällä!"
Onhan se voimaannuttava kertomus, minä ymmärrän. Mutta te ette taida käsittää. Ette tunnu ymmärtävän, että suurinta urheutta vaatii jatkuvasti kuulla olevansa urhea vain, koska elää.


Olen 22-vuotias nainen, joka on ensisijaisesti kiinnostunut ja heidän tarinoistaan. Ja siten kai päädyin opiskelemaan ensimmäistä vuottani yleistä kirjallisuustiedettä Turun yliopistossa. Lisäksi minulla on punaiset kiharat ja paha tapa jatkaa puhumista ajatuksen katkettua, ikään kuin se olisi vähemmän paljastavaa kuin vaikeneminen kesken lauseen. Olen väsymätön aikaoptimisti ja siten taatusti myöhässä. Kaikki muu onkin oikeastaan kyseenalaistettavissa. Paitsi se, että elämä on kipeän kaunis runo.

Minä haluan kertoa teille, kuinka kutistetaan ihminen kehoksi. Mutta ennen kuin alan kertoa, muistattehan, että en ole tarina toiseudesta, vaan ulottuvuus samanlaisuuteen.

Teidän, Jenniina J.

Jatkoa seuraa. Ja sitä ennen, we are here. Some everyday narratives about disability, in English

Links:

Instagram:
@sittingpretty (teacher, writer, advocate) or https://rebekahtaussig.com/
@erinunleashes (writer and editor in chief of how to be a sex icon magazine)




 (Video löytyy myös alta)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti